Mast zetten

Een klus die alleen kan. Maar dan echt hard werken is. Twee man aan de lier is erg fijn. En een losse uitkijk eigenlijk ook.

Nooit op een plek staan waar de mast of de stagen naar kunnen vallen!

  • Optioneel: Bokkepoten monteren
  • Spanbanden die de mast borgen en de stagen bij de mast houden verwijderen
  • Lierkap verwijderen
  • In eerste werk van de lier de bokkepoten weer rechtop hijsen tot de voorstag strak staat
  • Goed kijken of de voorstag niets meeneemt
  • Mast hijsen in tweede werk van lier
  • Ongeveer 490 omwentelingen van het lier hendel/wiel!!
  • Goed blijven kijken dat de stagen en vallen niet meenemen
  • Zowieso goed blijven kijken. Liefst door een tweede persoon (die ten alle tijde op een veilige plek moet staan)
  • Borg pen onderaan mast terug
  • Borgketting onderaan voorstag vastmaken
  • Spanning van lier af
  • Lierkap weer terug
  • Bok opruimen waar de mast op heeft gestaan
  • Giek met klauwval optillen en lummelbout in de originele positie laten zakken. Eventueel een balkje als hefboom gebruiken
  • Giek met dirk / kraanlijn weer ophijsen (of in schaar/mik zetten die er nu niet is)
  • Gaffelschoen weer goed draaien
  • Gaffel op plek hijsen en weer aan schoen monteren
  • Huik weer op zijn plek
  • Electra aansluiten bij zijstagen stuurboord
  • Bakstagen weer op originele positie
  • Klauwval naar zijstag en strak zodat niets tegen de mast klappert
junk email filter