Op deze pagina in eerste instantie de lijnen noodzakelijk voor het meren en ontmeren.

Lijnen noodzakelijk voor het meren / ontmeren

Bij een standaardaanleg worden de volgende lijnen gezet:

afbeelding:lijnen_std.jpg
  • Voorspring: deze voorkomt dat het schip naar voren gaat
  • Achterspring: deze voorkomt dat het schip naar achteren gaat
  • Koplijn: deze houdt het voorschip bij de kant
  • Heklijn of achterlijn: deze houdt het achterschip bij de kant

Standaard gebruik manoeuvreerlijnen

Manoeuvreerlijnen meren

Om te meren wordt in de meeste gevallen één van deze twee opties gebruikt

  1. Aanleg op een voorspring, dit komt het meeste voor. De maat zet de voorspring slippend, zodat het laatste beetje vaart uit het schip gehaald wordt. Wanneer de lijn staat, hoeft er alleen nog maar vooruit gas gegeven te worden in combinatie met wat roeruitslag. Het schip ‘is dan van de maat’, want die heeft vanaf dat moment de controle over het schip. Als de voorspring goed staat worden de andere lijnen gezet. 

  2. Aanleg op een vissermanslijn (ook wel voorspring-achter genoemd) 

afbeelding:lijnen_voorspringachter.jpg

De vissermanslijn wordt ook slippend gezet, nadat het schip hierop is afgestopt wordt er een gewone voorspring gezet.

Manoeuvreerlijnen ontmeren

Om te ontmeren wordt in de meeste gevallen gebruik gemaakt van één van deze drie opties:

  1. Ontmeren met een achterspring. Dit is de makkelijkste oplossing, werkt niet bij harde aanlandige wind. Eventueel kan een vaarboom op het voordek helpen.
  2. Ontmeren met een voorspring. Werkt altijd, ook bij harde wind. Niet handig omdat de kop en kluiverboom van het schip moeilijk te beschermen is tegen de kade / andere scheepvaart. Vaak ook veel werk.
  3. Ontmeren met een vissermanslijn, bij hardere aanlandige wind soms een optie. Er moet wel een mogelijkheid zijn de vissermanslijn snel los te kunnen gooien. Het schip kan op een klein bestek weg draaien.
Afbeelding:Ontmeren op een vissermanslijn.jpg

Deze lijn, in combinatie met vooruit gas en het roer in het midden, zal het schip parallel van de kade afhalen. Met subtiel roer geven kan je de boeg of de kont van het schip sneller van de kade afsturen.

Speciaal gebruik manoeuvreerlijnen

De standaard manieren om manoeuvreerlijnen te gebruiken komen het meest voor. Drukke havens, speciale bolder, afwijkende kades, andere schepen kunnen het gebruik van andere manoeuvreerlijnen noodzakelijk maken. Vaak is het wel een combinatie van de hierboven genoemde standaardlijnen, maar bijvoorbeeld op een afwijkende bolder belegd.

junk email filter