Diesel tanks

Er zijn twee diesel tanks.

Motor

De tank voor de motor hangt boven de motor en bevat ongeveer 120 liter. De vulopening zit in de ruimte waar de gasflessen staan. Onder het eerste luik aan bakboord. Deze tank heeft een peilglas in de machinekamer.

CV

De tank voor de CV staat aan stuurboord in de zij en heeft een vuldop in het dek vlak voor de roef aan stuurboord. Er gaat ongeveer 500 liter in. Deze tank peilen we met een stok door de vulopening. als er nog ongeveer 25 cm in staat stopt de CV met werken.

Witte diesel

Na 2013 is alleen nog maar witte diesel getankt.
Daarvoor in de CV tank rood en de motor tank wit.

Dieselbacterie

Omdat er tegenwoordig bio materiaal in de diesel zit is er grotere kans op dieselbacterie. Dit zorgt voor sludge in de tank. Vooral in de CV tank is dit al zichtbaar. Om verdere bacteriegroei tegen te gaan gooien we een middeltje in de tank. Een gevaarlijk goedje. Dit middel dood slechts bacteriën. Het doet niets met de sludge die al in de tank zit.

Men zegt dat het helpt de tanks vol te houden. Hoe minder lucht in de tank, hoe minder water er door condensatie in de de diesel terecht komt.

Jerrycans

Er zijn een aantal 20 liter jerrycans aan boord om diesel van een pomp aan de weg te halen. Vaak staat er minimaal een gevuld in het vooronder voor nood.

Pas op: een zelfde jerrycan staat in de machinekamer met afvalwater! Volle jerrycans diesel staan alleen aan dek of in het vooronder.

De zwarte 10 liter jerrycans in het herft onder het eerste luik aan bakboord zijn voor euro 95 benzine zonder mengsmering. Eventuele groene 5 liter jerrycans hebben ooit benzine met mengsmering bevat. 

Gereedschap

  • De sleutel voor de vuldop van de cv tank ligt in de roef in de vensterbank
  • Een trechter en een hevelpomp liggen onder het eerste luik aan bakboord
  • Daar ligt ook een 12v pomp met slang om diesel van de cv in de motor tank te kunnen pompen onderweg
junk email filter